Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) při schvalování potratového přípravku Mifegyne a Mispregnol stanovil, že k usmrcení počatého dítěte chemickou cestou musí docházet za podmínek platného zákona o umělém přerušení těhotenství, který výslovně stanovuje, že se zákrok musí provádět ve zdravotnickém zařízení.
Doporučený postup následně schváleného Edukačního materiálu však předpokládá setrvání pacientky ve zdravotnickém zařízení pouze několik desítek minut po podání tablety, a to i přesto, že sám výrobce udává, že k usmrcení dítěte může dojít i několik dní po podání přípravku.
Městský soud v Praze se odmítl zabývat tím, zda SÚKL lékaře navádí k trestnému jednání s odůvodněním, že doporučený postup není pro lékaře bezpodmínečně a pod hrozbou sankcí závazný. Tím však správní soud přenesl plnou míru právní odpovědnosti pouze na konkrétní specializované lékaře (gynekology/porodníky), a to včetně odpovědnosti trestněprávní a soukromoprávní. Proto byla podána kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
Ve spolupráci s Hnutím Pro život ČR podala gynekoložka MUDr. Xenie Preiningerová žalobu proti Státnímu úřadu pro kontrolu léčiv, aby změnil Edukační materiál k přípravkům Mifegyne a Mispregnol a znemožnil rozšíření této metody "domácích" potratů.
V rozhodnutích o registraci potratových přípravků SÚKL jasně stanovil podmínky:
a) přípravek může být vydán na základě lékařského předpisu předepsaného lékařem se specializovanou způsobilostí v oboru gynekologie a porodnictví, a to pouze poskytovateli zdravotních služeb poskytujícímu zdravotní služby formou lůžkové péče
b) přípravek může být používán pouze v souladu se zákonem č. 66/1986 Sb., o umělém přerušení těhotenství.
Podle ust. § 7 zákona o umělém přerušení těhotenství se výkon provede ve zdravotnickém zařízení. Důvodová zpráva k § 7 upřesňuje: "Umělé přerušení těhotenství se provede ve zdravotnickém zařízení ústavní péče, které jediné může zabezpečit svými kvalifikovanými zdravotnickými pracovníky potřebnou odbornost a dodržení hygienických podmínek. Tímto zařízením bude zpravidla spádové zdravotnické zařízení. Zároveň se však nevylučuje, aby lékař odeslal ženu k provedení výkonu na její přání do jiného zařízení ústavní péče, jestliže si to žena přeje."
Podle ust. § 160 an. trestního zákoníku je společným znakem skutkové podstaty všech trestných činů proti těhotenství ženy (s jejím souhlasem), že k přerušení jejího těhotenství došlo jinak než způsobem přípustným podle zákona o umělém přerušení těhotenství.
Žaloba na SÚKL namítala, že edukační materiál v rozporu s výše uvedenými zákony a registračním rozhodnutím výslovně předpokládá a upravuje jako obvyklý postup, aby došlo k ukončení těhotenství mimo zdravotnické zařízení - mimo zdravotní péči formou lůžkové péče.
Městský soud v Praze rozsudkem žalobu zamítl s odůvodněním, že Edukační materiál není pro žalobkyni jako lékařku bezpodmínečně a pod hrozbou veřejnoprávní sankce závazný. Zároveň však soud uvedl, že povinnost poskytovat zdravotní služby na náležité odborné úrovni v zásadě znamená mj. i dodržování postupu uvedeného v Edukačním materiálu. To však dle soudu neplatí bezvýjimečně a lékař se může v odůvodněných případech odchýlit od uznaného medicínského postupu (de lege artis). Dle soudu si však lékař musí tento postup také následně náležitě obhájit, a to včetně případného soudního (pracovněprávního) sporu.
Otázkou, zda postup medikamentózního přerušení těhotenství popsaný v Edukačním materiálu je či není v souladu se zákonem o umělém přerušení těhotenství, se soud dále nezabýval.
Proti rozsudku byla podána kasační stížnost k Nejvyššímu správního soudu.
Z odůvodnění kasační stížnosti:
Chci také podpořit nečekaně těhotné ženy, které chtějí dát šanci svému nenarozenému dítěti
Pomáháme ženám a rodinám, které chtějí dát svému nenarozenému dítěti šanci, a ženám, které se trápí po ztrátě nenarozeného dítěte.
Lobbujeme za lepší podmínky pro rodiny čekající nečekaně dítě. Nevěnujeme se jiným společenským a politickým tématům.